Witold Kurski -- były zawodnik bojerowy
O CELOWOŚCI USZTYWNIANIA KONSTRUKCJI
MASZTÓW ŚLIZGÓW LODOWYCH
Prezentowane kadrze bojerowej na spotkaniu środowiskowym w Kiekrzu
18 – 19 X 2008 r.
O CELOWOŚCI USZTYWNIANIA KONSTRUKCJI MASZTÓW ŚLIZGÓW LODOWYCH
- Wstęp
Maszty większych ślizgów są usztywniane wantami opartymi o
salingi. Stosuje się jedną lub dwie pary salingów. Ślizg L-8 ma jedną parę
salingów, a Monotyp XV dwie pary salingów.
Nowoczesne systemy obliczeniowe takie jak np. FEMAP-NASTRAN
lub też ANSYS stwarzają możliwość wykonywania szybko dokładnych obliczeń
wytrzymałości masztów. Aby mieć jasny pogląd na celowość i skuteczność
stosowania do masztów ślizgów lodowych want opartych o salingi wykonano dziesiątki
przeliczeń masztów. Część obliczeń w ramach ćwiczeń studenckich wykonali
studenci żeglarze.
- Obciążenia
robocze masztów ślizgów lodowych
Największe obciążenia masztów i olinowania w ślizgu lodowym
w czasie jego ruchu, mają miejsce w chwili gdy nawietrzna płoza chce oderwać
się od lodu. Mniej więcej dwie trzecie siły obciążającej maszt pochodzi od siły
na żaglu wywracającej ślizg a jedna trzecia jest skutkiem naciągu szotów.
Wyniki dokładnych przeliczeń obciążeń roboczych dla Monotypu~XV z dwoma członkami
załogi oraz ślizgów L-8 i DN po zaokrągleniach zestawiono w Tabeli 1
Tabela 1: Obciążenia robocze masztów i want
MONOTYP XV
|
WEILAND L-8
|
DN60
|
|
SZTAG daN
|
1000
|
325
|
510
|
WANTA
NAWIETRZNA daN
|
650
|
315
|
125
|
KOLUMNA MASZTU daN
|
1700
|
654
|
660
|
Ponadto dochodzą przypadki obciążeń przy uderzeniu masztem o
lód podczas wywrotki. To obciążenie jest znacznie trudniej ocenić niż
obciążenie od żagla. Działając na maszt skutkuje ono nie tylko siłą osiową lecz
nietypowym dla masztu obciążeniem poprzecznym przyłożonym na topie i
wywołującym zginanie.
- Obliczenia
porównawcze dla masztu Monotypu XV
Dla masztu Monotypu XV wykonano następujące obliczenia
porównawcze:
a. Maszt Monotypu
pozbawiony salingów.
b. Maszt Monotypu z parą górnych want salingowych i linkami
d=4 mm.
c. Maszt Monotypu z parą dolnych want salingowych i linkami
d=4 mm.
d. Maszt Monotypu z dwiema parami want salingowych i linkami
d=4 mm.
e. Maszt Monotypu z dwiema parami want salingowych i linkami
d=3 mm.
We wszystkich przypadkach uwzględniono napięcie wstępne w
istniejących wantach na poziomie sześciu procent siły zrywającej linę. Wyniki
przedstawiono na rysunkach rys.1, rys.2, rys.3, rys.4 oraz na rysunku 5.
4. Obliczenia
porównawcze dla masztu ślizgu L-8
Dla ślizgu Weilanda
L-8 wykonano obliczenie dla masztu
pozbawionego salingów a wyniki
przedstawiono na rysunku
6.
5. Wnioski
Samonastawne maszty niewielkich ślizgów lodowych można z
łatwością skonstruować tak,
aby nie musiały być dosztywniane wantami opartymi o salingi.
Jedynie w dużych ślizgach problemem może być uderzenie topem masztu o lód.
Przy stosowaniu na maszty dużych ślizgów, mało odpornego na gięcie drewna
w porównaniu z laminatem, celowe jest dosztywnianie masztu
wantami opartymi o salingi,
przy czym należy
pamiętać o następujących prawidłowościach:
1. Celem zwiększenia odporności na wyboczenie kolumny masztu
celowym jest jedynie dosztywnianie kolumny, a więc stosować należy dolne salingi i wanty na nich oparte.
Wprowadzanie górnych salingów zmienia nieznacznie wartość siły krytycznej.
2. Stosowanie górnych salingów i want ma sens jedynie wtedy,
gdy chcemy zwiększyć odporność masztu na siłę udaru o lód przy wywrotce a nie
ma jakiegokolwiek sensu jeśli celem jest powiększenie siły wybaczającej.
3. Wprowadzanie salingów i want na nich opartych likwiduje
możliwość wykorzystania efektu gięcia masztu do poprawy aerodynamiki żagla.
Według przepisów klasowych minimalna średnica stosowanych w
Monotypie XV
want opartych o salingi wynosi 3 mm. Linki o nieco większej
średnicy byłyby przewymiarowane, natomiast cieńsze byłyby za słabe. Konstruktor
Erik von Holst, nie dysponujący komputerami
znalazł rozwiązanie optymalne. Zapewnił stateczność kolumnie
masztu stosując dolne salingi i wytrzymałość na uderzenie
masztem o lód przy wywrotce stosując górne salingi, używając przy tym na wanty
najcieńszych linek stalowych.
Problem dostatecznej wytrzymałości masztu przy uderzeniu
topem o lód przy wywrotce da się
rozwiązać bardzo łatwo bez stosowania górnych salingów i want jeśli zmniejszymy
siłę udaru. Można to osiągnąć rezygnując z drewna jako materiału
konstrukcyjnego masztów i budując elastyczny maszt z laminatu, który przy wywrotce zamortyzuje
uderzenie. Nowoczesny Skeeter ma właśnie tak skonstruowany maszt.
Z kolei odejście od dosztywniania kolumny masztu z pomocą
dolnej pary want salingowych pozwala na wykorzystanie efektu gięcia masztu do
polepszenia właściwości aerodynamicznych żagla.
Skorygowano 30 maja 2017 roku.
Opracował na blogu
Paweł Kurski - fan żeglarstwa lodowego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz