Witold Kurski – były zawodnik bojerowy
CO ODCZUWA
ŻEGLARZ W CZASIE RUCHU ŚLIZGU
LODOWEGO ?
Dla każdego kursu g względem
wiatru rzeczywistego możemy odszukać na wykresie Hereshoffa trójkąt prędkości składający
się z prędkości wiatru rzeczywistego VT, prędkości
własnej ślizgu VS
oraz prędkości wiatru pozornego VAP. Łatwo jest też odszukać
stałą ślizgu ,,k'' jako kąt pomiędzy bokiem przedstawiającym wiatr
pozorny a kierunkiem ruchu ślizgu. Wykres ten pokazuje nam w przybliżeniu
zmienność szybkości własnej ślizgu
zależnie od kursu względem wiatru rzeczywistego. Są to odcinki O-C, O-D,
O-E, O-F, O-G. Wielkość i
kierunki wiatru pozornego przedstawiają odcinki D-B, E-B,
F-B, G-B. Na rysunku 1
przytoczono również obowiązujące wzory do obliczenia prędkości własnej ślizgu VS oraz prędkości wiatru pozornego VAP.
Omawiany wykres Hereshoffa został wykreślony dla stałej k = 20 stopni. Z jego analizy wynikają
wnioski znane wszystkim bojerowcom, co do charakterystycznych kursów. Na wszystkich kursach względem wiatru rzeczywistego ślizg lodowy
żegluje zawsze pod kątem ostrym do wiatru pozornego i równym stałej ślizgu
,,k'', która wynosi 20 stopni.
Aby lepiej uzmysłowić jak ze zmianą kursu zmienia się
wiatr pozorny, wykonajmy drugi wykres na którym wyeksponujemy na poszczególnych kursach prędkości wiatru
własnego oraz pozornego. W każdym przypadku wiatr pozorny na danym kursie jest
sumą wektorów wiatru rzeczywistego VT oraz wiatru
własnego (Obrócony na kierunek przeciwny wektor szybkości ślizgu VS ). Oczywiście
największy wiatr pozorny działa na ślizg
jeśli żegluje on kursem półwiatr.
W czasie ruchu ślizgu żeglarz odczuwa jedynie wiatr pozorny
i to zakłócony obecnością żagla. Żeglarz nie jest jednakże pozbawiony
informacji o kierunku wiatru rzeczywistego, bowiem te informacje stale do niego
dopływają, a osobisty komputer pod jego
kaskiem przetwarza je w niewiarygodnym
tempie. Podczas zwrotów mózg zapamiętuje kierunki na których żagiel nie pracuje
lub łopoce, a podczas żeglugi wybranym
kursem odmienne reakcje na sterownicy czy szotach lub ze strony ugięcia
płozownicy natychmiast są przetwarzane na informacje o kierunku wiatru i o
pracy żagla. Podobnie doświadczeni piloci
szybowcowi po reakcji sterów trzymanych
w ręku bezbłędnie czują prędkość szybowca. Niektórzy piloci i sternicy łodzi regatowych do
perfekcji rozwijają te umiejętności i wtedy mówimy o mistrzach sportu.
Opracowano
15 czerwca 2017 r. w Gdańsku
Opracował na blogu Paweł Kurski - fan żeglarstwa lodowego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz