Witold Kurski
- były zawodnik bojerowy
WPŁYW
ROZWIĄZAŃ KONSTRUKCJI PŁOZOWNICY
NA JEJ CHARAKTERYSTYKI UŻYTKOWE
Prezentowane
kadrze bojerowej na Spotkaniu Środowiskowym
Gdańsk 7-8 XI 2009 r.
Wstęp
Pod wpływem obciążenia o wartości równym ciężarowi zawodnika
przyłożonym w przekrojach burt na ślizgu lodowym, płozownica winna uginać się
około 32 mm lub nieco więcej i stąd podatność płozownicy dla zawodnika o
wadze 60 kG powinna być 0.65 mm/kG a dla zawodnika o wadze 80 kG
tylko 0.40 mm/kG. Te sprawy opisuje
dokładnie Uwe Dieckmann, G 600 w artykule ,,USTAWIANIE DNa - Propozycja
jednolitych metod pomiarowych”. Tłumaczenie Agnieszki Szumowskiej tego artykułu znajduje się na stronie www.bojery.pl , a podatność płozownicy w
słownictwie zawodników nazywa się ,,stałą płozownicy . Te kanony uległy zmianie
gdy zaczęto stosować wyginające się maszty i obecnie zawodnicy stosują
płozownice wyginające się pod ciężarem zawodnika o 50% więcej, nawet do 47 mm.
Taka płozownica współpracuje dobrze z wyginającym się masztem, ale za bardzo
jej środek przybliża się do lodu. Stąd poszukiwania konstrukcji płozownicy
zachowującej się nieliniowo. Odpowiedzi
na pytanie, czy na drodze zmian konstrukcyjnych
w płozownicy można ten efekt osiągnąć
jest poświęcone to opracowanie .
Opinie Dan
Schuttego
W artykule Dan Schuttego (Nichtlineare Planke )
zamieszczonym zamieszczonym na stronie
internetowej www.bojery.pl
możemy przeczytać, że poprzez zmianę kształtu płozownicy można uzyskać
nieliniową charakterystykę sztywności
płozownicy. Uzyskanie takiej nieliniowej charakterystyki jest bardzo pożądane,
gdyż przy wzroście obciążenia,
ugięcia płozownicy rosną nieproporcjonalnie
wolniej, a więc nie trąca ona śniegu przy ekstremalnych
obciążeniach. Na poparcie swoich wywodów Dan Schutte nie przytacza
jakichkolwiek wyników obliczeń lub
pomiarów, poza stwierdzeniem, że badana przez niego płozownica przy
kolejnym wzroście obciążenia o 15 kg zaczęła
zachowywać się nieliniowo.
Nasuwają się więc pytania:
1. Czy rzeczywiście poprzez zmianę kształtu płozownicy można
uzyskać jej nieliniową charakterystykę w
stopniu wystarczającym w żegludze ?
2. Czy opisany przez Dan Schuttego efekt mniejszych
przyrostów ugięć przy wzrastającym obciążeniu, nie jest spowodowany poprzez działanie więzów na
stanowisku pomiarowym lub przez błędną interpretacje wyników pomiarowych przez
Dan Schuttego.
W żegludze na ślizgu DN obserwujemy pozorny wzrost sztywności płozownicy, który
jest rezultatem współpracy elastycznej
płozownicy z wyginającym się masztem i jest zależny od napięcia szotów. Ten
efekt opisał Dariusz Kosecki w swoich
pracach, trenerskiej i
magisterskiej.
Eksperyment numeryczny nr.1
Aby odpowiedzieć na pierwsze pytanie wykonano szereg
przeliczeń płozownic o różnych kształtach, bowiem zamodelowanie nawet bardzo
wyrafinowanej konstrukcji i wykonanie obliczeń jest nieporównywalnie mniej
skomplikowane niż wykonanie płozownicy w drewnie i laminacie i późniejsze jej
badanie w laboratorium wytrzymałościowym. Do obliczeń użyto Solvera { STATIC
NONLINEAR}, z systemu obliczeniowego { FEMAP-NASTRAN}.
Do porównań zamodelowano płozownice (patrz rys.1) o wymiarach jak dla DN w następujących wariantach:
Płozownica no. 1 w stanie nieobciążonym prosta, jako
wzorzec porównawczy .
Płozownica no. 2
w stanie nieobciążonym z płynną krzywą. W tym stanie środek płozownicy
znajduje się o osiem centymetrów wyżej niż końce.
Płozownica no. 3 w stanie nieobciążonym w środkowej
części zupełnie prosta, z krzywiznami bliżej końców, tak jak zaleca to robić
Dan Schutte. Podobnie jak u płozownicy no. 2 środek płozownicy w stanie
nieobciążonym znajduje się osiem
centymetrów wyżej niż końce.
Płozownica no. 4, która gdy jest w stanie
nieobciążonym to jej środek jak i końce znajdują się na tym samym
poziomie, lecz pośrednie przekroje są
wyżej. Największe wyniesienie pośrednich przekrojów wynosi osiem centymetrów. W
ten sposób stworzony został kolejny model do celów porównawczych.
Aby modele płozownic
jak najlepiej przybliżały rzeczywiste warunki występujące w ruchu to podpory
wprowadzające obciążenia ze strony lodu umieszczono na ostrzach płóz. Wtedy od
sił ze strony lodu powstają dodatkowe momenty gnące i płozownica wygina się
inaczej niż na stanowisku pomiarowym gdy nie zamontowano płóz.
Wyniki obliczeń dla ugięć płozownicy
Wszystkie płozownice zostały obciążone takim samym
obciążeniem i tak samo podparte. Efekt nieliniowości określono na podstawie
ilorazu ugięcia środka płozownicy przy całkowitym obciążeniu przez podwojoną
wartość ugięcia tego samego miejsca przy działaniu połowy obciążenia. Dla płozownicy zachowującej się
liniowo wartość ta wynosi ,,1.0000".
Odejmując od otrzymanego ilorazu liczbę ,,1.0000" otrzymujemy różnicę ,,R", która określa
efekt nieliniowości. Po pomnożeniu tej różnicy przez ,,100” otrzymujemy wynik w
procentach i te wartości podano dla każdej z płozownic. Wartość ujemna ,,R" wskazuje że pod
obciążeniem płozownica staje się sztywniejsza, zaś wartość dodatnia ,,R"
wskazuje, że pod obciążeniem staje się coraz bardziej miękka.
Wyniki obliczeń zestawione na rys.1 wykazują, że wartości
różnicy ,,R" dla wszystkich płozownic w tym również o kształcie zalecanym
przez Dan Schuttego są dodatnie, a więc reklamowany korzystny efekt wzrostu
sztywności jako związany wyłącznie z konstrukcją płozownicy nie występuje.
Charakterystyki wszystkich płozownic są miękkie.
Wniosek jest prosty. Nie można osiągnąć charakterystyki
sztywnej dla płozownicy wyłącznie na drodze zmiany jej kształtu.
Ilustracja miękkiej charakterystyki jest pokazana na rys. 2.
Pozostaje więc wyjaśnienie w jaki sposób Dan Schutte
stwierdził wzrost sztywności, i czy czasem nie zaszła pomyłka w interpretacji
zjawiska. Wyjaśnić należy zastosowaną przez Dana Schuttego metodykę pomiaru:
1. Czy pomiar dokonywany był na stanowisku pomiarowym, czy
też na ślizgu, bowiem współpraca płozownicy z masztem i kadłubem zmienia wynik
pomiaru?
2. Czy przed rozpoczęciem pomiaru został wyeliminowany wpływ
luzów w układzie zawieszenia ? W badaniach wytrzymałościowych ten problem
załatwia tak zwane obciążenie wstępne.
3. Czy obsady płóz podczas obciążania miały możliwość ruchów
poziomych?
Brak możliwości
przemieszczania się ostrzy płóz skutkuje pozornym zwiększeniem sztywności płozownicy. Na rysunku 3 pokazano jak
zachowuje się płozownica Nr. 2 gdy ostrza płóz nie mają możliwości swobodnego
odsunięcia się. Są to również wyniki obliczeń zaserwowane przez Femap-Nastran.
Sztywność płozownicy w kierunku pionowym wzrasta, zależnie od poziomej siły OB
wywieranej przez lód na boczne powierzchnie ostrzy płóz. Te poziome
reakcje na płozach są kolejną przyczyną
chwilowych wzrostów sztywności płozownicy w ruchu ślizgu.
Wyniki obliczeń zmian odległości pomiędzy ostrzami płóz
Oglądając wyniki obliczeń serwowane przez Femap-Nastran znajdujemy
przemieszczenia ostrzy płóz jakie mają miejsce podczas uginania się płozownicy.
Wyniki zestawione poniżej przedstawiają dla wszystkich czterech płozownic
zmianę odległości pomiędzy ostrzami płóz przy zmianie obciążenia z 50 procent
maksymalnego obciążenia (leżący w
kokpicie sternik, znikome obciążenie żagla wiatrem) do stu procent obciążenia (gdy płoza nawietrzna
zaczyna odrywać się od lodu) (patrz rys.3). Poniżej przytoczone
wyniki odnoszą się do przypadku gdy na ostrzu płozy nie działa dodatkowa siła
pozioma OB..
1. Płozownica 1 DB = 16.8
mm.
2. Płozownica 2 DB = 22.5
mm.
3. Płozownica 3 DB = 23.8
mm.
4. Płozownica 4 DB = 17.2
mm.
Różnice zmian odległości pomiędzy ostrzami płóz zależne od
kształtu płozownicy są zauważalne. Najmniejsze zmiany występują u płozownicy
nr.1, ale jej środek zbyt blisko przybliża się do lodu.
W następnej kolejności jest płozownica o kształcie skrzydła
mewy.
Płozownice nr. 2 i
nr. 3 a więc i ta zalecana przez Dan
Schuttego dają wyniki gorsze o 30 procent w stosunku do płozownicy o kształcie
skrzydła mewy.
Wnioski z eksperymentów numerycznych
Obliczenia wykazały, że ugięcia środka płozownicy wyizolowanej od ślizgu i badanej na
stanowisku pomiarowym wprawdzie zależą
od jej kształtu ale różnice są bardzo małe wręcz drugorzędne, a wszystkie
płozownice mają charakterystykę miękką.
Jednakże w ruchu ślizgu występują efekty współpracy pomiędzy płozownicą, kadłubem, żaglem, masztem i
podłożem, które powodują, że ugięcia płozownicy zmieniają się nieliniowo i to
według przepisu dla charakterystyki sztywnej.
Wyodrębnić należy dwa zasadnicze efekty:
1. Przyłożenie siły poziomej OB ze strony lodu na ostrzu płozy jest powodem, że ugięcia
płozownicy zmieniają się nieliniowo. Siła OB. powstaje w ruchu ślizgu na skutek
oddalania się od siebie ostrzy płóz przy poruszaniu się po nierównościach lodu.
Ale rozchodzenie się ostrzy płóz skutkuje większymi oporami ruchu ślizgu.
Pozostają dalsze poszukiwania efektywnych rozwiązań, które skutkują jak
najmniejszymi zmianami odległości pomiędzy ostrzami płóz w czasie ruchu ślizgu.
Płozownica o kształcie skrzydła mewy jest bardzo dobra.
2. Współpraca płozownicy z wyginającym się masztem co
skutkuje zmianą geometrii układu i redystrybucją sił, dzięki czemu w ruchu
ślizgu płozownica zachowuje się jakby miała charakterystykę sztywną .
Wnioski
końcowe:
Poszukiwanie rozwiązań konstrukcyjnych płozownicy o nieliniowej
charakterystyce jedynie na drodze zmiany jej kształtu nie rokuje powodzenia.
Wyizolowana od ślizgu płozownica mająca
charakterystykę liniową, po
zamontowaniu do ślizgu i w czasie ruchu ślizgu będzie chwilowo zachowywać
się jak silnie nieliniowa i to z
pożądaną charakterystyką sztywną, dzięki wymienionym wyżej efektom. Tu należy
szukać właściwych rozwiązań.
Skorygowano 01 grudnia 2017 r. w Gdańsku.
Opracował na blogu - Paweł Kurski - fan żeglarstwa lodowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz