Ahoj!
Dzisiaj krótko opiszę parę znanych typów żaglówek lodowych. Najpopularniejszymi typami bojerów na terenie Polski to DN pochodzący z Ameryki. Skrót DN wywodzi się z tytułu nieistniejącej już gazety Detroit News. Żeby tego było mało, miasto Detroit na skutek kryzysu finansowego niedawno zbankrutowało.Jedyną pamiątką po mieście i gazecie bankrutach jest ślizg lodowy DN. Co roku z pod rąk szkutników na całym świecie wychodzą coraz to lepsze wersje DNów. Kiedyś DN był budowany z drewna, ciężkich metali i odchodzącej wielkimi płatami po jednym sezonie farby.
Dziś nowe DNy zawodnicze są robione z lekkiego drewna, pokrytego laminatem z bardzo lekkimi aluminiowymi masztem, sterem i wspornikami pół. DN dla niewtajemniczonych to ślizg jednoosobowy.
Amerykański ślizg lodowy DN
Równie popularnym ślizgiem jest dwuosobowy prawdziwy żaglowiec, a porównując do samochodu to niektórzy bojerowcy twierdzą ze jest to Rojs Rojs wśród bojerów - bojer MONOTYP VX
Monotyp XV z Estonii
Mówiąc o wielkości i szybkości bojerów trzeba podkreślić że gdy porównuje się DNa i Monotyp XV można je porównać tak jak samochód osobowy i TIR.
Na światowych i polskich jeziorach można spotkać zimą również nietypowe typy bojerów. Przykładem takiego ślizgu jest ślizg motorowy Caligula.
Motobojer Caligula - właściciel Tomasz Zakrzewski
Silnik Caliguli
Inne nietypowe ślizgi przedstawię w następnym wpisie już niedługo. Cały czas czekamy na lód na Mazurach. Do zobaczenia na blogu i oczywiści na jeziorach! CDN...
Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń