Witold Kurski – były zawodnik bojerowy
EFEKTY KINEMATYCZNE WYSTĘPUJĄCE W ŚLIZGU Z PRZEDNIĄ PŁOZĄ STERUJĄCĄ PRZY POCHYLENIU TRZONU STEROWEGO
Prezentowane kadrze
bojerowej na spotkaniu środowiskowym
Nieporęt 23-24
październik 2010 r.
Przy pochyleniu
trzonu sterowego występują efekty kinematyczne, statyczne i dynamiczne
wywołujące bardzo złożone skutki w
zachowaniu się ślizgu lodowego.
Jeśli sworzeń płozy sterowej jest
przesunięty względem osi sworznia sterowego to powstają dodatkowe efekty
kinematyczne i związane z nimi efekty statyczne i dynamiczne. W tym blogu
omówimy jedynie dodatkowy efekt
kinematyczny którym jest unoszenie lub opadanie dziobu ślizgu po odchyleniu
sterownicy. To unoszenie lub opadanie
dziobu ślizgu skutkuje reakcją na sterownicy. Jeśli przy odchylaniu
sterownicy dziób unosi się w górę to na
sterownicy powstaje moment stabilizujący,
jeśli dziób opada to powstaje moment destabilizujący. Jest to ten sam
efekt który występuje na kierownicy samochodu i ten efekt stabilizujący uzyskuje się w
samochodach przez odpowiednie pochylanie osi obrotu zwrotnicy.
Bardziej złożone zjawiska
występują przy większych prędkościach ślizgu lub samochodu i są to
efekty dynamiczne. Ich omówienie
odłożymy do kolejnego blogu.
Skorygowano 15 sierpnia 2017 r. w Gdańsku
Opracował na blogu - Paweł Kurski - fan żeglarstwa lodowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz