Witold Kurski – były zawodnik bojerowy
EFEKTY DYNAMICZNE WYSTĘPUJĄCE W ŚLIZGU Z
PRZEDNIĄ PŁOZĄ STERUJĄCĄ PRZY POCHYLENIU
TRZONU STEROWEGO
Prezentowane kadrze
bojerowej na spotkaniu środowiskowym
Nieporęt 23-24
październik 2010 r.
Przy pochyleniu
trzonu sterowego występują efekty kinematyczne, statyczne i dynamiczne
wywołujące bardzo złożone skutki w
zachowaniu ślizgu lodowego. W poprzednim
blogu omówiono efekty kinematyczne występujące podczas postoju ślizgu.
W obecnym blogu omówimy skutki efektów
kinematycznych w ruchu ślizgu, a więc efekty dynamiczne. Są one bardzo złożone
zwłaszcza wtedy, gdy mamy pochylony
trzon sterowy, a osie trzonu sterowego i sworznia płozy nie przecinają się. Od tych czynników zależy stateczność ślizgu w ruchu. Nie musimy
od razu całej wiedzy o efektach dynamicznych w ruchu ślizgu sami odkrywać. Możemy studiując fachową literaturę
wykorzystać wiedzę z której korzystają konstruktorzy samochodów wyścigowych
oraz konstruktorzy samolotów akrobacyjnych. Charakterystyczne punkty dla płozy.
S – Umowny środek bocznego oporu płozy. Przyjmujemy
na ostrzu pod sworzniem płozy. Jeśli znamy środek DEAD FLAT płozy, to
sensowniej jest tu określić położenie punktu S.
O – Punkt przecięcia się osi trzonu sterowego z ostrzem.
Po zdefiniowaniu charakterystycznych punktów wprowadźmy nowe
pojęcia:
w -
Przodowanie płozy. Wartość zawsze dodatnia. Odległość pomiędzy punktami S i O
jeśli punkt S znajduje się bliżej dziobu
płozy niż punkt O.
t –
Opóźnienie płozy. Wartość zawsze dodatnia. Odległość pomiędzy punktami S
i O jeśli punkt S znajduje się bliżej tyłu płozy niż punkt O. Zawodnicy tak
zawieszoną płozę nazywają
„ciągniona”.
Wpływ przodowania
lub opóźnienia płozy sterowej na siły podczas manewrów.
Po wprowadzeniu ślizgu w ruch krzywoliniowy po łuku pojawia się przyśpieszenie dośrodkowe
wywołane reakcją lodu na płozę.
Siły ze strony lodu działają na płozę na poziomie
powierzchni lodu w punkcie S.
Jeśli płoza będzie miała wyprzedzenie w to od siły mGs powstanie
moment Ms względem osi trzonu sterowego starający się
obrócić go jeszcze bardziej co będzie skutkować zacieśnieniem zakrętu. Powstaje
efekt destabilizujący.
Jeśli płoza będzie miała opóźnienie t
to od siły mGs
powstanie moment Ms względem osi
trzonu sterowego starający się wyprostować płozę co będzie skutkować
zmniejszeniem promienia zakrętu. Powstaje efekt stabilizujący.
Wnioski końcowe
dla momentów na trzonie sterowym podczas manewrów.
Z poprzedniego blogu wiemy, że jeśli sworzeń płozy jest z
przodu ślizgu przed trzonem sterowym, to powstaje statyczny efekt
stabilizujacy. Jeśli jest odwrotnie to powstaje statyczny moment
destabilizujacy.
Moment obrotowy wprowadzany poprzez sterownicę i popychacze
na trzon sterowy musi równoważyć
wypadkowe momenty statyczne i
dynamiczne.
Teoretycznie mamy
cztery możliwe kombinacje. Niektóre przy małym kącie p nie dają się zrealizować
jeśli mamy być zgodni z przepisami klasowymi. Przedstawione rozważania mają
zastosowanie nie tylko do dużych ślizgów. W małym ślizgu na przykład BLOKART kąt pochylenia trzonu sterowego
wynosi sześćdziesiąt stopni i poniższe zestawienia mają fundamentalne znaczenie
do rozumienia problemów stabilności ruchu.
- Sworzeń płozy przed osią trzonu sterowego, wyprzedzenie ostrza w. Od grawitacji efekt stabilizacji od siły odśrodkowej efekt destabilizacji.
- Sworzeń płozy przed osią trzonu sterowego, opóźnienie ostrza t Od grawitacji efekt stabilizacji od siły odśrodkowej efekt stabilizacji.Sworzeń płozy za osią trzonu sterowego, wyprzedzenie ostrza w
- Od grawitacji efekt destabilizacji od siły odśrodkowej efekt destabilizacji.Sworzeń płozy za osią trzonu sterowego, opóźnienie ostrza t.
- Od grawitacji efekt destabilizacji od siły odśrodkowej efekt stabilizacji.
Dla zawodników z
temperamentem pożądany będzie przypadek C gdzie występują dwa efekty
destabilizujące. Te efekty sprawiają, że wysiłek na wykonanie manewru
zakręcania jest znacznie mniejszy, a manewry są bardzo energiczne. Zawodnicy
bardzo lubią stosować przesuwanie środka
DEAD FLAT płozy sterowej do przodu, bowiem odnoszą wrażenie że płoza lepiej
trzyma lodu.
W sportach lotniczych występują takie same problemy. Do szkolenia potrzebny jest samolot w pełni
stabilny, ale do akrobacji znacznie mniej stabilny. Takie zachowanie
samolotu lubią piloci akrobacyjni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz