Witold Kurski – były zawodnik bojerowy
OCENA NIEKTÓRYCH ROZWIĄZAŃ W ŚLIZGU
BLOKART
Przygotowane dla kadry bojerowej na spotkanie środowiskowe w
2011 r.
W poprzednich
blogach analizowano efekty kinematyczne, statyczne i dynamiczne
występujące przy pochylonym trzonie
sterowym na ślizgu lodowym. Rozważano efekty kinematyczne występujące podczas
postoju ślizgu oraz efekty dynamiczne.
W obecnym blogu
omówimy efekty kinematyczne oraz ich
skutki dynamiczne na przykładzie ślizgu Blokart. Stają się one bardzo złożone
zwłaszcza wtedy, gdy mamy pochylony
trzon sterowy, a osie trzonu sterowego i sworznia płozy nie przecinają
się. Od tych czynników zależy stateczność ślizgu w ruchu. Bardzo
szczególnym przykładem jest sterowanie Blokarta bowiem pochylenie trzonu
sterowego wynosi 60 stopni, jak dotychczas nie spotykane w jakimkolwiek innym
ślizgu.
Aby określić efekty
dynamiczne w przypadku sterowania ślizgiem lodowym należy wyznaczyć
charakterystyczne wielkości dla płozy sterującej patrz rysunek 2. Te sprawy już
omówiono w jednym z poprzednich blogów, ale przytoczmy je jeszcze raz.
S – Umowny środek bocznego oporu płozy. Przyjmujemy
na ostrzu pod sworzniem płozy. Jeśli znamy środek DEAD FLAT płozy, to
sensowniej jest tu określić położenie punktu S.
O – Punkt przecięcia się osi trzonu sterowego z ostrzem.
Po zdefiniowaniu charakterystycznych punktów wprowadziliśmy
pojęcia:
w -
Przodowanie płozy. Wartość zawsze dodatnia. Odległość pomiędzy punktami S i O
jeśli punkt S znajduje się bliżej dziobu
płozy niż punkt O.
t –
Opóźnienie płozy. Wartość zawsze dodatnia. Odległość pomiędzy punktami S
i O jeśli punkt S znajduje się bliżej tyłu płozy niż punkt O. Zawodnicy tak
zawieszoną płozę nazywają „ciągniona”.
Jeśli płoza przoduje to powstaje na sterownicy moment
destabilizujący pożądany w ślizgach zawodniczych.
Jeśli płoza ma
opóźnienie to powstaje na
sterownicy efekt stabilizujący pożądany w ślizgach używanych do rekreacji lub
szkolenia.
A jak jest w ślizgu Blokart. Popatrzmy na rysunek 3.
A więc nie występują
w ruchu ślizgu momenty dynamiczne
ani destabilizujące ani stabilizujące.
Statyczne momenty stabilizujące są wystarczające w
żegludze.
Skorygowano 15 sierpnia 2017 r. w Gdańsku
Opracował na blogu - Paweł Kurski - fan żeglarstwa lodowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz