Witold Kurski – były zawodnik bojerowy
EWOLUCJA KONSTRUKCJI PŁÓZ W ŚLIZGU BLOKART
Przygotowane dla kadry bojerowej na spotkanie środowiskowe w
2016 r.
W poprzednich wpisach
na blogu analizowano efekty kinematyczne, statyczne i dynamiczne
występujące przy pochylonym trzonie
sterowym na ślizgu lodowym. Rozważano efekty kinematyczne występujące podczas
postoju ślizgu oraz efekty dynamiczne w ruchu również dla ślizgu Blokart, którego trzon
sterowy ma nadzwyczaj duże odchylenie od pionu bo wynoszące sześćdziesiąt
stopni. Wykazano, że dzięki wysunięciu płozy sterowej przed oś obrotu trzonu sterowego powstaje na
sterownicy silny moment przywracający od
ciężaru ślizgu, bardzo pożądany w tego typu ślizgach, a równocześnie
wyeliminowano niekorzystne efekty dynamiczne
w ruchu ślizgu podczas zmiany
kierunku ruchu przy dużej prędkości.
Konstrukcja ślizgu Blokart i zastosowane nowe rozwiązania są pod względem technicznym na tyle ciekawe, że uznaliśmy je za warte szerszego omówienia. Dotyczy to wprowadzonego do Blokarta rozwiązania nowego typu płóz bocznych. Twórcy tego rozwiązania, mieszkańcy Antypodów, mają u siebie lód jedynie w zamrażalnikach i niewielki kontakt z bojerami, dlatego przy szukaniu nowych rozwiązań do ślizgu lodowego, nie musieli pokonywać psychicznych barier jakie mieliby rutynowani fachowcy.
Mankamenty pierwotnych
rozwiązań Blokarta, (patrz Fig.1 i Fig.2) to zbyt mała stateczność ślizgu i niezdolność do żeglugi przy warstwie
śniegu powyżej czterech centymetrów. Obydwa problemy rozwiązali konstruktorzy
Blokarta, wprowadzając w roku 2014 płozy o zupełnie nietypowej konstrukcji,
przy minimalnych zmianach w konstrukcji reszty ślizgu. Rozstaw ostrzy płóz
zwiększono. Wysokość płóz pozwala teraz
pokonywać zaspy do 10 centymetrów wysokości. Te rozwiązania pokazano na Fig.3 i Fig.4. Być może, wskazują one na prawidłowy
kierunek w którym powinien iść rozwój
płóz bojerowych.
Nazwa płozy trzeciej
generacji sugeruje, że wcześniej musiały być płozy drugiej generacji, ale nie
udało się od producenta uzyskać informacji o tym rozwiązaniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz